Portræt af rejsebogsforlaget Rough Guides
Rejsebogsforlaget Rough Guides er en engelsk konkurrent til Lonely Planet.
Rough Guides udgiver rejseguider til hele verden, og dækker over hundrede destinationer over hele verden. Nordisk Korthandel forhandler de fleste af Rough Guides titler.
Omfattende udvalg af rejseguider til hele verden
Rough Guides’ udvalg af rejseguider består først og fremmest af forlagets omfattende hovedserie med rejseguider til lande, regioner og udvalgte storbyer i hele verden.
Desuden har Rough Guides udgivet en specialserie med storbyguide til populære storbyer i Europa og Nordamerika, der er udstyret med folde ud kort og anden praktisk information til storbyturisten. Disse storbyguider kan kendes på deres gule forsider.
Målgruppen er rygsækrejsende med et lavt budget
Rough Guides har i et vist omfang holdt fast i deres oprindelige målgruppe, der til at starte med var yngre rygsækrejsende med en relativt beskedent rejsebudget. Det mest oplagte eksempel kunne fx være unge interrail rejsende.
Navnet Rough Guide referer til det "upolerede" og budgetrejsen, der med andre ord kan være "rough" - eller ujævnt om man vil.
Etableret i 1982 af en gruppe universitetsstuderende
Den første Rough Guide blev udgivet i 1982, og handlede om Grækenland. Den var skrevet af en række universitetsstuderende, der syntes at der manglede noget rejselitteratur med kant, målrettet backpacker-segmentet – deraf navnet, Rough Guides.
Sidenhen er forlagets udgivelser blevet målrettet et mere bredt publikum, og ikke kun rygsækturister. Men stadig med fokus på rejseoplevelser på et begrænset budget. Rough Guides slogan er ifølge Wikipedia ”Make the Most of Your Time on Earth”.
Tjek Nordisk Korthandels store udvalg af rejseguider fra Rough Guides
Af Henrik Lange, Nordisk Korthandel - Scanmaps.dk